Тема уроку : Забезпечення охорони навколишнього середовища власниками автомобільного транспорту
розробити конспект
Вплив автомобільного транспорту в забрудненні навколишнього середовища і
негативному впливі на населення (очевидно) ще більш істотний, ніж прийнято
вважати. Справа в тім , що, по-перше, основна кількість автомобільного
транспорту зосереджена в місцях з високою щільністю населення - містах,
промислових центрах. По-друге, шкідливі викиди від автомобілів виробляються в
самих нижніх, приземних шарах атмосфери, там, де протікає основна
життєдіяльність людини і де умови для їхнього розсіювання є найгіршими.
По-третє, відпрацьовані гази двигунів автомобілів містять висококонцентровані
токсичні компоненти, що є основними забруднювачами атмосфери. Час, протягом
якого шкідливі речовини природним образом зберігаються в атмосфері, оцінюється
від десяти діб до півроку.
У відпрацьованих газах двигунів автомобілів міститься більш 200 токсичних
хімічних сполук, велика частина яких представляє різні вуглеводні. Через таке
різноманіття і складність ідентифікації окремих з'єднань до розгляду звичайно
приймаються найбільш представлені компоненти чи їхні групи.
Крім прямого негативного впливу на людину викиди від автотранспорту
наносять і непрямої шкоди. Так, підвищення концентрації кінцевого продукту
горіння автомоторного палива - діоксид вуглецю, до речі говорячи, природного
атмосферного компонента, призводить до глобального підвищення температури
земної атмосфери (так званий парниковий ефект). На думку багатьох експертів,
наслідком цього є такі природні катаклізми останнього часу, як масштабні пожежі
в Південно-Східній Азії, Америці, Сибіру , повені в Європі й Азії.
З'єднання сірки та оксиди азоту, що викидаються в атмосферу з
відпрацьованими газами двигунів автомобілів, піддаються хімічним перетворенням,
формуючи різні кислоти і солі. Такі речовини повертаються на землю у виді
"кислотних" дощів. Зараз уже доведено, що кислотні опади наносять
значну шкоду водяним е косистемам , ведуть до знищення фауни, викликають
підвищену корозію металів і руйнування будівельних конструкцій. Крім того,
оксиди азоту сприяють фарбуванню повітря в коричневий колір , а в сполученні з
різними аерозолями викликають грязьовий туман (смог), погіршуючи видимість.
Реальні кількісні оцінки шкідливих викидів від автомобільного транспорту
вкрай важкі. Це зв'язано з тим, що автомобіль є мобільним джерелом з несталим
процесом виділення шкідливих речовин, а в області відсутнє яке-небудь
обладнання, що дозволяє проводити екологічні дослідження подібних об'єктів.
Інформація з даного аспекту українських виробників автомобілів, що складають
більшість парку автотранспортних засобів у країні, дуже суперечлива і не завжди
має об'єктивний характер. Використання яких-небудь кількісних показників,
прийнятих у розвинених країнах світу , не може бути коректним через значну
технологічну відсталість автомобілів радянського і пострадянського виробництва
. Головними причинами підвищеного забруднення атмосферного повітря
автомобільним транспортом є :
- незадовільна
якість автомоторного палива;
- низькі
техніко-експлуатаційні показники парку автотранспортних засобів.
Обидва ці фактори впливають на забруднення атмосфери як безпосередньо
(наприклад, через неефективне спалювання палива), так і побічно (наприклад,
через невиправдано високу витрату палива).
Основними проблемами, зв'язаними з якістю автомоторних палив, є :
- низьке
октанове число в більшій частині реалізованих бензинів;
- малі
обсяги виробництва зимових сортів дизельного палива.
Такий стан речей не дає гарантій ефективного використання нафтопродуктів,
призводить до необхідності підвищеного споживання автомоторних палив і знижує
ресурс двигунів автомобілів. До того ж в Україні реалізується значна частина
так званих е тилованих, тобто утримуючих свинець, бензинів. Формулювання "
значна частина" викликано тим, що після приватизаційних процесів, що
пройшли в нафторосподільному секторі , був загублений контроль за кількістю і
якістю нафтопродуктів, що поставляються на ринок.
У зв'язку з вищевикладеним можна запропонувати наступні концептуальні
положення по введенню екологічних нормативів для автотранспортної техніки в
Україні
1.
Введення екологічних нормативів для автотранспортних
засобів заздалегідь (3-4 року) декларується
державою для того, щоб дати можливість автотранспортному сектору
зробити відповідні підготовчі роботи.
2.
Введення екологічних нормативів для автотранспортної
техніки повинне бути поетапним як з погляду об'єктів
нормування, так і з погляду значень прийнятих нормативів.
3.
Національна система оцінки екологічних якостей
автотранспортної техніки очевидно повинна бути доповнена:
- обмеженням
концентрацій оксиду вуглецю і вуглеводнів при роботі двигуна з
карбюраторною системою харчування на режимі холостого ходу (аналогічно
прийнятому в японській системі);
- регламентацією
викидів картерних газів і паливних випарів;
- обмеженням димності відпрацьованих газів дизельних двигунів, на режимі холостого ходу (за аналогією з прийнятими в Російській Федерації).
Для ефективної дії всього комплексу заходів в області охорони навколишнього
середовища необхідно організовувати правову сторону питання таким чином, щоб
будь-якому суб'єкту автотранспортного ринку було невигідно, насамперед з
економічної точки зору, займатися перевізною чи сервісною діяльністю, що не
задовольняє прийнятим в Україні екологічним нормам. Базові закони повинні
враховувати існуючі економічні відносини в суспільстві , передбачати,
принаймні, найближчу їхню еволюцію і поширюватися на:
-
- імпортерів
і вітчизняних виробників автотранспортної техніки;
- перевізників
усіх форм власності й організації праці;
- суб'єктів
усіх форм власності й організації праці, що здійснюють будь-які види
автосервісних послуг;
- експедиторів;
- суб'єктів
усіх форм власності й організації праці, що здійснюють нафтопереробку і
поширення нафтопродуктів;
- органи
державного і відомчого контролю.
Базові закони варто підкріплювати пакетом стандартів, нормативних і технічних документів, серед яких велику частину прийдеться розробляти в Україні вперше (стандарти, що визначають поняття екологічних і економічних якостей автомобілів, екологічні нормативи, технічні вимоги по гаражному, вимірювальному і контрольно-діагностичному устаткуванню і т.д.).
Для підвищення якості автомоторних палив потрібна розробка не тільки стандартів, що регламентують їхні фізико-хімічні властивості, але й інших механізмів економічного стимулювання, за допомогою яких з ринку України витіснялися б етиловані сорти бензину і дизельне паливо зі змістом сірки більш 0,2%. На найближчу перспективу варто також запланувати введення обмежень на зміст ароматичних вуглеводнів у високооктанових сортах бензину.
Другим безумовним напрямком природоохоронної діяльності в Україні повинно стати удосконалювання технічної експлуатації автотранспортних засобів. Під цим мається на увазі створення розгалуженої мережі підприємств по технічному обслуговуванню і ремонту автомобілів, заправних станцій і т.д., діяльність яких ліцензована чи виробництво яких сертифіковане на основі удосконаленої нормативно-правової бази. Для забезпечення необхідних умов якості варто розвивати приладовий контроль екологічних параметрів автомобілів і всього автотранспортного виробництва . Оскільки, наприклад, заводи-виготовлювачі автомобілів у країнах СНД не можуть давати гарантій якості на свою продукцію, необхідно розробляти і впроваджувати спеціальні методи контролю.
Незважаючи на потребу в значних інвестиціях, для забезпечення в майбутньому необхідних екологічних показників роботи автомобільного транспорту, треба якомога швидше приступити до модернізації нафтопереробного виробництва й удосконалювання системи розподілу нафтопродуктів.
Як першочергові дії в цьому напрямку можна назвати установлення твердих процедур поширення автомоторних палив по регіонах, що виключають яку-небудь фальсифікацію паливно-мастильних матеріалів і невідповідність їх діючим нормам якості.
- імпортерів
і вітчизняних виробників автотранспортної техніки;
Немає коментарів:
Дописати коментар