четвер, 26 листопада 2020 р.

Урок №5

 Тема уроку : Виконання технічного обслуговування та ремонту двигуна

                                              Інструкційна картка №5
Основні вимоги охорони праці:
1. Розбору і зборку деталей потрібно проводити на спеціальних стендах, столах, які забезпечують стійке положення.
2. Під час роботи користуватися справним інструментом.
3. Ключі повинні відповідати розміру гайки чи гвинта. Забороняється збільшувати довжину ключа іншим ключем чи трубою.
4. При ви пресування чи запресуванні гільз, втулок слід користуватися з’ємниками і пресами.
5. Важкі деталі і агрегати піднімати під’ємно-транспортним обладнанням. Забороняється розбирати агрегати і вузли, підвішені на під’ємниках. 

Зміст і послідовність виконання завдання
Технічні умови та вказівки для виконання завдання
1. Очистити двигун від бруду і закріпити на стенді

Підйомник, стенд, двигун Д-240, чистик, компресор, комплект інструментів, миючі засоби.

2. Зняти з двигуна деталі ГРМ 



3. Зняти з двигуна деталі КШМ


4. Ремонт блоку двигуна

а) ремонт тріщин блока штифтами



б) ремонт тріщин полімерними матеріалами




в) ремонт обірваних шпильок
Продіагностувати на наявність тріщин, зношення різьбових   отворів, зношення втулок розподільчого валу, посадочні місця під вкладиші корінних підшипників, короблення площини головки блока циліндрів.
Засвердлити тріщину по всій довжині. Отвори повинні перекривати один-одного на 1/3. Нарізати різьбу в отворах, вкрутити штифти з червоної міді і зачеканити їх до повної герметичності.
Засвердлити кінці тріщин діаметром 3 мм, а тріщину по всій довжині засвердлити під кутом 60°-70°. Обезжирити і нанести полімер товщиною 1 мм. Накласти заплату, прикатати і нанести другий шар полімеру.
Просвердлити отвір в зламаній шпильці і з допомогою екстратора вивернути зламану шпильку. Або приварити до шпильки гайку чи пластину. Пошкоджені різьбові отвори під шпильки ремонтують шляхом нарізання різьби більшого діаметру.



5. Заміряти розміри корінних та шатунних шийок колінчастого валу, розміри гільз, визначити спрацювання цих деталей.




Мікрометр, нутромір. За допомогою довідника визначити     придатність деталей до експлуатації.
Для відновлення форми корінних та шатунних шийок, шийки шліфують до ремонтних розмірів, а потім полірують. Прийнято чотири основних ремонтних розмірів (Р1, Р2, Р3, Р4) з інтервалом 0,75 мм для шатунних і 0,5 мм для корінних шийок. Між основними ремонтними розмірами передбачені додаткові з інтервалом 0,25 мм, які позначаються Д1, Д2, Д3. Колінчастий вал вибраковують якщо є тріщини і зломи на щоках і шийках, риски, здирки, забоїни, і якщо їх не можна ліквідувати шліфуванням, а також зменшенням діаметра шийок останнього ремонтного розміру. Залежно від ступеня спрацювання, гільзи ремонтують розточуванням або шліфуванням з наступним хонінгуванням, або тільки хонінгував до ремонтних розмірів. Для гільз циліндрів тракторних двигунів прийнято один нормальний розмір (внутрішній діаметр) и два ремонтних – Р і Р1, а для циліндрів автомобільних двигунів – три ремонтних розміри з інтервалом 0,5 мм. У свою чергу, гільзи нормального і ремонтного розмірів сортують на три групи – М, С, Б. Марку групи наносять клеймом на верхній бурт гільзи.




6. Провести дефектовку і ремонт поршнів, поршневих пальців, шатунів



Поршні випускають нормального і двох ремонтних розмірів Р та Р1 діаметром, збільшеним відповідно на 2 мм та 0,7 мм. Поршні, як і гільзи циліндрів, поділяють на три розміри-групи: М, С, Б. У поршнях спрацьовується юбка, канавки під кільця і отвори у бобишках під поршневий палець. Тепер поршні і поршневі кільця, як правило, не ремонтують, а замінюють на нові. Поршневі пальці відновлюють роздачею або хромуванням. Перед хромування м їх шліфують до одержання правильної герметичної форми, після роздачі шліфують і полірують. Вибраковують поршневі пальці, якщо є відколки, тріщини, відшарування цементного шару. Зараз поршневі пальці практично не відновлюють, а також замінюють на нові. Шатуни можуть мати такі дефекти: згин, скрученість, спрацювання поверхні рознімання з кришкою, спрацювання опорних поверхонь під болти, втулка верхньої головки і поверхні отвору під втулку. Якщо є обломи, тріщини, згини, шатуни вибраковують. Для шатунів двигунів усіх марок допустимий згин 0-0,8 мм, а скручування 0,12 мм на ділянці завдовжки 100 мм. Скручені і загнуті шатуни випрямляють на пресі або за допомогою пристроїв. Найдоцільніше проводити випрямлення при нагріванні середньої частини шатуна до 450° - 600° С. Поверхні рознімання шатуна і кришки фрезерують і пришабровують. Вони повинні розташовуватись в одній площині з точністю до 0-0,2 мм.

7. Скласти шатунно-поршневу групу.

Спочатку підбираємо комплект гільз, поршнів, поршневих пальців і кілець. Поршні підбирають за масою і розмірними групами, відповідно до розмірних груп гільз циліндрів, встановлених в блок-картері, а також за діаметром отвору у бобишках. Різниця маси поршнів для одного двигуна Д-240 не повинна перевищувати 5 г. Нормальний зазор між гільзою циліндра і юбкою поршня для двигуна Д-240 становить 0,14 – 0,18 мм, а допустимий без ремонту – до 0,4мм. Поршневі кільця перед установленням перевіряють на пружність, вимірюють зазор між кільцем і канавкою (за висотою). Нормальний зазор у замку для кілець двигуна Д-240 при встановленні у гільзу становить 0,45 – 0,75 мм,   а пружність кілець при нормальному зазорі – 55-81 Н. Зазор між кільцем і канавкою поршня становлять для компресійних кілець 0,02 мм, а для масло знімних 0,03 мм. Шатуни, як і поршні, підбирають за масою. Різниця маси шатунів для одного двигуна допускається – 20 г. Втулки верхньої головки шатуна повинні мати такий самій розмір як і поршневі пальці, підібрані раніше відповідно до розміру поршня. Правильно підібраний поршневий палець повинен плавно входити в отвір


8. Установити зазор у корінних і шатунних підшипниках.

Зазор у корінних і шатунних підшипниках визначають як різницю діаметрів вкладишів, затиснених у гніздах кришками і діаметром шийок колінчастого вала. Для двигуна Д-240 нормальний зазор у шатунних підшипниках становить 0,06 – 0,12 мм, у корінних – 0,07 – 0,13 мм. Допустимі зазори – 0,16 – 0,28 мм. Гайки підшипників затягують спеціальним динамометричним ключем для двигуна Д-240, момент затягування корінних підшипників становить 200-220 , а шатунних – 140 – 160 Н·м.























Немає коментарів:

Дописати коментар